You Are Here: Home » Ροή » Ερωφίλη Project

Ερωφίλη Project

Ερωφίλη Project

Φέτος το καλοκαίρι, το κοινό θα μπορέσει να απολαύσει το  πεντάπρακτο αριστούργημα του Ρεθυμνιώτη ποιητή Γεωργίου Χορτάτση, τη  διασημότερη τραγωδία της κρητικής αναγέννησης, το χρονικό ενός αιματοβαμμένου έρωτα, σε μια σύγχρονη παράσταση που αναδεικνύει την ομορφιά του ποιητικού λόγου, με ζωντανή μουσική πανδουρίδας, ηλεκτρικής και κλασσικής κιθάρας, μαντολίνου, κλαρίνου, κρουστών και υψηλού επιπέδου υποκριτικές ερμηνείες.

Μια από τις ιδιαιτερότητες της παράστασης «Ερωφίλη project»  είναι το ότι αναπαριστάται η ιστορία στο φυσικό της περιβάλλον. Επελέγησαν ως παραστατικοί χώροι, μεσαιωνικά κάστρα σε όλη την Μεσογειακή λεκάνη, τα οποία αποτελούν το φυσικό σκηνικό της.

 Μια μοναδική εμπειρία που μεταφέρει τον θεατή σε έναν άλλο χωροχρόνο και τον μετατρέπει σε επισκέπτη στο παλάτι του βασιλιά Φιλόγονου, όπου  εξελίσσεται μια ερωτική τραγωδία, αυτή της Ερωφίλης και του Πανάρετου.

Διδασκαλία-σκηνοθεσία, μουσική, σκηνικό: Θεόδωρος Οικονομίδης

Βοηθός σκηνοθέτη: Μάρα Μοτάκη.

Ερμηνεύουν:
Ερωφίλη: Αμαλία Αρσένη
Φιλόγονος:  Κωνσταντίνος Τσιομίδης
Νένα / Ασκιά:  Δανάη Λουκάκη
Πανάρετος/ Χάρος / Μαντατοφόρος: Θ. Οικονομίδης

Μουσικοί:

ηλεκτρική κιθάρα- μαντολίνο: Αρετή Κοκκίνου
πνευστά: Δημήτρης Πρόκος
κλασσική κιθάρα, πανδουρίδα: Θ. Οικονομίδης

Κοστούμια: Βασιλική Σίρμα

Φωτισμοί: Σεμίνα Παπαλεξαντροπούλου

Eπεξεργασία κειμένου: Θ. Οικονομίδης

Προβολή-Επικοινωνία: Brainco S.A

(Υπεύθυνη project Σταυρούλα Κεντιέ)

Παραγωγή: «Ρίζες» – Roots Arts Org.

‘Ερωφίλη project”- Σημείωμα σκηνοθέτη

Το βαθύ πολιτισμικό μας παρελθόν και τα στοιχεία της γνήσιας παράδοσής μας ως λαού, μας προσφέρουν ένα μεγάλο αριθμό λογοτεχνικών αριστουργημάτων. Ένας καλλιτέχνης λοιπόν της εποχής μας, θα έλεγα ότι έχει υποχρέωση να σκύψει με σοβαρότητα και προσοχή πάνω απ’ αυτά τα κείμενα και χρησιμοποιώντας τα εργαλεία της τέχνης του να τα αναδείξει και να τα ξαναφέρει στο φώς.

Η έρευνα και η συνεχής αναζήτηση είναι ο μόνος τρόπος για να πετύχει αυτή η δύσκολη δουλειά, που τόσο ανάγκη έχουν οι νέες γενιές. Η επαφή δηλαδή με τις ρίζες και γνώση του παρελθόντος. Προσωπικά πιστεύω ότι αυτός είναι και ο μόνος τρόπος για να ελπίζουμε σε ένα καλύτερο μέλλον.

Για μένα λοιπόν το ταξίδι αυτό της έρευνας και της αναζήτησης στον κόσμο της ελληνικής παράδοσης άρχισε το 2000 στο ΚΘΒΕ με την παράσταση «του Νεκρού Αδερφού» και συνεχίζεται με αμείωτο ενδιαφέρον μέχρι και σήμερα: 2003 «Golforeloaded», 2006 «Ναυτικές Κωμωδίες», 2007 «Απόκοπος», 2011 «Καταλόγια- Παραλογές» , 2014 «Τα Λόγια της Πλώρης», 2016 «Αντιγόνη».

Δεκαπέντε χρόνια λοιπόν έρευνας και εργασίας πάνω στο θέμα καταλήγουν φέτος στο ανέβασμα της Ερωφίλης, το αριστούργημα του Γιώργου Χορτάτση. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με το πεντάπρακτο αριστούργημα του Γεώργιου Χορτάτση,τη διασημότερη τραγωδία της κρητικής αναγέννησης, το χρονικό ενός αιματοβαμμένου έρωτα… σε μια σύγχρονη παράσταση που αναδεικνύει την ομορφιά του ποιητικού λόγου, συνοδευόμενο από ζωντανή μουσική πανδουρίδας, κιθάρας, μαντολίνου, κλαρίνου, βιολιού , κρουστών και υψηλού επιπέδου υποκριτικών ερμηνειών.

Σ’ αυτό το σημείο θα ήθελα να αναφέρω ίσως το σημαντικότερο κομμάτι της εργασίας της ομάδας μας. Αυτό της δημιουργίας μιας μεθόδου θεατρικής αναπαράστασης τέτοιου είδους κειμένων. Μια πολύ σημαντική δουλειά για τον κόσμο του θεάτρου στην σύγχρονη Ελλάδα , η οποία δίνει την δυνατότητα συνέχισης και εξέλιξης αυτής της αναγκαίας για τους καλλιτέχνες και για το κοινό συνθήκης, της σωστής επαφής δηλαδή με την παράδοση και τις ρίζες.

Μια από τις ιδιαιτερότητες της παράστασης «Ερωφίλη project» είναι το ότι αναπαριστούμε την ιστορία στο φυσικό της περιβάλλον. Διαλέγουμε σαν παραστατικούς χώρους, μεσαιωνικά κάστρα σε όλη την Μεσογειακή λεκάνη,τα οποία θα αποτελέσουν το φυσικό σκηνικό μας. Μια μοναδική εμπειρία που μεταφέρει τον θεατή σε έναν άλλο χωροχρόνο και τον κάνει επισκέπτη στο παλάτι του βασιλιά Φιλόγονου, όπου εξελίσσεται μια ερωτική τραγωδία… αυτή της Ερωφίλης και του Πανάρετου. Μ’ αυτόν τον τρόπο καταφέρνουμε να φέρουμε το κοινό στους υπέροχους μουσειακούς χώρους των κάστρων και των φρουρίων που είναι διάσπαρτα σε όλη τη χώρα, όχι σαν απλούς επισκέπτες αλλά σαν μύστες σε μια θεατρική τελετουργία.

Μας το λέει άλλωστε κι ο Χάρος που κάνει τον πρόλογο του έργου:
Τούτ΄ είναι η Μέμφη η ξακουστή, τόσα ‘νοματισμένη
για τσ’ άξεςτσή πυράμιδες σ’ όλην την οικουμένη
κι εδώ ξαφνίδια να’ ρθετε σας έκαμεν η χάρη
του Ζεύ, ξόμπλι πάσ’ ένας σας για να μπορεί να πάρει
σ’ τσ’ έξοδες του Φιλόγονου, περίσσα να φοβάται
τ’ άδικο κι όσο δύνεστε όλοι σας να μισάτε
μεγάλοι ν’ απομένετε με των αλλώ τον κόπο
βλέποντας την ασυστασά στην τύχη των ανθρώπων.

Ο σεβασμός στο κείμενο του Χορτάτση ήταν η προτεραιότητα μας από την αρχή του εγχειρήματος. Αντιμετωπίζουμε το κείμενο ως ένα αρχαιολογικό εύρημα, το οποίο με λεπτότητα και τεχνογνωσία το ξαναφέρνουμε επί σκηνής, φρέσκο και ζωντανό. Ο θεατής έχει την αίσθηση ότι το κείμενο που ακούγεται είναι ο καθημερινός λόγος των προσώπων του έργου.

Ένα δύσκολο και σημαντικό επίτευγμα της ομάδας μας που προκύπτει μέσα από μακρόχρονη έρευνα και εμπειρία πάνω σε τέτοιου είδους κείμενα. Επίσης σημαντικό στοιχείο να αναφερθεί είναι η μουσική της παράστασης. Επενδύσαμε μουσικά το έργο σε όλη του την επιφάνεια αντιμετωπίζοντας το σαν ένα οπερετικό λιμπρέτο αναδεικνύοντας έτσι την άμεση σχέση του με την αρχαιοελληνική τραγωδία, η οποία γνωρίζουμε ότι ακολουθείτο από ζωντανή μουσική σε όλη της την διάρκεια.

Οι ερμηνείες επίσης αποτελούν μια σημαντική σπουδή πάνω στο μέτρο και τον ρυθμό της τραγουδιστικής ομιλίας, συνδυαζόμενης με σύγχρονες υποκριτικές μεθόδους (Meisner, ActorStudio, P. Brook, A. Miuskin). Δημιουργείται έτσι μια νέα μέθοδος αναπαράστασης τέτοιου είδους κειμένων που θα κληροδοτηθεί στους νέους συναδέλφους – καλλιτέχνες για να μπορέσουν κι αυτοί με την σειρά τους να συνεχίσουν αυτό το σημαντικό έργο αναβίωσης των αριστουργημάτων του παρελθόντος.

Τέλος ο χώρος αναπαράστασης, ο ατμοσφαιρικός φωτισμός τα πρωτότυπα κοστούμια και η ζωντανή μουσική από έγχορδα και κρουστά ολοκληρώνουν την εικόνα της σύγχρονης τραγωδίας μας.

Ο σκηνοθέτης Θ. Οικονομίδης

Πρόγραμμα Παραστάσεων Ερωφίλη Project

About The Author

Number of Entries : 6857

Leave a Comment

Scroll to top